Samen met peuters, pubers en studenten ben ik op maandag 28 augustus begonnen aan een nieuw schooljaar. Het komende jaar zit ik in de schoolbanken van de vinologenopleiding. Enerzijds voelt... Samen met peuters, pubers en studenten ben ik op maandag 28 augustus begonnen aan een nieuw schooljaar. Het komende jaar zit ik in de schoolbanken van de vinologenopleiding. Enerzijds voelt... Skip to main content
Rubens Blog

Met wijn in de schoolbanken

By 1 september 2017mei 31st, 2021No Comments

Samen met peuters, pubers en studenten ben ik op maandag 28 augustus begonnen aan een nieuw schooljaar. Het komende jaar zit ik in de schoolbanken van de vinologenopleiding. Enerzijds voelt het meteen vertrouwd. Met een massale groep in een grote zaal luisteren naar een docent, het is iets wat ik wel gewend ben uit het verleden. Anderzijds voel ik ook meteen: dit is andere koek. Dat heeft te maken met het veelkleurige gezelschap: van een 17 jarige jongen die eigenlijk dus illegaal wijn proeft tijdens de opleiding, tot een 82 jarige opa die decennia van goede Bordeaux achter de kiezen heeft. Maar het heeft ook te maken met de onorthodoxe opbouw van de opleiding en een lesdag. Niet eerst de theorie helemaal onder de knie krijgen. Nee, vanaf dag één meteen de confrontatie met waar het hele spel om draait: wijn, in levende lijve, vloeibaar in het glas aanwezig, klaar om geproefd te worden.

Want zo ging het: meteen proeven! De openingsdag op die laatste maandag van augustus vond plaats in Groesbeek, bij Wijnhoeve De Colonjes. We kregen een rondleiding door de wijngaard en een diepgaande lezing van de wijnmaker over de Nederlandse wijnbouw. Maar wat vooral opviel was dat eerste proefglas, dat om 10.00 uur al ingeschonken werd. We moesten meteen analyseren: mondgevoel, hoeveel zuren, welke druif? De microfoon ging door de zaal, geen ontkomen aan.

Een week later vond de eerste echte lesdag plaats op de vaste locatie in Maarn. Ook daar weer de directe confrontatie met de wijnen. Er ging zelfs een schepje bovenop, want om 9.30 uur al kregen we acht glazen voor de neus. Het waren glazen water waarbij in elk glas één bestanddeel van wijn was toegevoegd. Een heel doeltreffende manier om zuren, alcohol, tannine etc. te ervaren. De docent vertelde dat hij een beetje medelijden had met ons (hij zag waarschijnlijk hoe onze monden in de kramp stonden van de tannine), en trakteerde ons daarom op acht proefglazen echte wijn. Even voor de duidelijkheid: dit was allemaal nog vóór de lunch! Ook in de middag, waar we een aantal uren de diepte in gingen met theorie over wijnbouw, bodems en klimaatzones, stonden toch weer acht wijnen op ons te wachten. De bedoeling was om te proeven uit welke klimaatgebieden die kwamen. Om 17.00 uur werd de eerste echte lesdag afgesloten. Na veel theorie en vierentwintig proefglazen was iedereen goed gaar, maar tegelijkertijd dol enthousiast over deze intense opleiding!

De kop is er af, waarbij de meest opvallende eerste indruk dus is die bijzonder mooie combinatie van diepgaande theorie en de praktijk van het proeven van het magische goedje. Maar ga er maar vanuit dat daar het komende jaar nog vele andere indrukken en inzichten bij zullen komen. En ga er ook maar vanuit dat ik u daar af en toe mee lastig zal vallen.

Ruben