Eigenlijk is Oud en Nieuw wel een mooi en goedgekozen slogan. Die gedachte kwam bij me op toen ik rond de jaarwisseling even dacht aan dit te schrijven blog. Het... Eigenlijk is Oud en Nieuw wel een mooi en goedgekozen slogan. Die gedachte kwam bij me op toen ik rond de jaarwisseling even dacht aan dit te schrijven blog. Het... Skip to main content

Eigenlijk is Oud en Nieuw wel een mooi en goedgekozen slogan. Die gedachte kwam bij me op toen ik rond de jaarwisseling even dacht aan dit te schrijven blog. Het nieuwe, onbevlekte jaar dat zich aandient, nodigt ons uit tot het maken van nieuwe plannen, verplicht ons er zelfs een beetje toe. Oud is oud, geweest is geweest, radicaal vooruit nu met de geit en geest. Maar is het onderscheid tussen oud en nieuw wel zo scherp?

Een maandje geleden stond ik op een avond relatiegeschenken in te pakken met nieuwkomer Mike en herintreder Lotte. Beiden vertelden enthousiast over de grote nieuwe plannen die ze hadden voor 2025, op het gebied van gedistilleerd en social media bijvoorbeeld. Hun geestdrift straalde op me af. Ik kreeg meteen zin hun plannen mee uit te voeren. Bij mezelf kon ik, zoals wel vaker, geen grootse ideeën bespeuren. Dat is niet erg, ik ken mezelf inmiddels een beetje. Ik ben een meedenker en aanpasser, niet iemand die de weg wijst. Volgens mij heb ik dat toen ook uitgesproken naar beide collega’s, want hoewel dat voor Lotte geen nieuws meer was, was het voor Mike misschien nuttig om eens expliciet te horen.

Tegelijkertijd kwam er in mijn hoofd een gedachtestroom op gang. Ook dat was niet erg, ik ken mezelf inmiddels een beetje. Er was voor mijn gevoel al zoveel veranderd in de laatste maanden van het jaar. Dat had vooral met Mike en Jesse te maken, de twee nieuwe vaste medewerkers die in de tweede helft van het jaar zijn begonnen. En het had niet veel met hun nieuwe ideeën van doen, want vanaf oktober is er zo goed als geen mogelijkheid meer voor het uitvoeren van nieuwe visies, maar zetten we één lange eindsprint in richting het nieuwe jaar. Het had gewoonweg van doen met wie zij zijn.

Het zat hem bijvoorbeeld in hoe zij met klanten omgingen: Jesse met haar onbevangenheid en Mike juist met zijn jarenlange ervaring. Op verschillende manieren heb ik daar al veel van geleerd en dingen van overgenomen. Een ander voorbeeld was hoe zij met het assortiment omgingen dat zij aantroffen. Mike vertelde mij nieuwe dingen over flessen gedistilleerd die we al jaren verkochten. Jesse zette, door haar grondige kennismaking met onze wijnen, flessen die in mijn vergetelheid waren geraakt weer in de schijnwerpers. Allegranza tempranillo bijvoorbeeld. Ik wist dat het een goede wijn was, maar hij zat niet goed meer op mijn radar. Nu weer wel, en dat heb jij als klant vervolgens ook weer gemerkt.

Zo kwam ik dus, staand op de drempel van 2024 naar 2025, op de gedachtekronkel dat de drie woorden ‘Oud en Nieuw’ perfect de lading dekken. Radicale overgangen van oud naar nieuw bestaan niet. Oud ís immers niet alleen oud, maar ook al nieuw. Niet ván Oud náár Nieuw dus, maar inderdaad gewoonweg en tegelijkertijd Oud én Nieuw.

Tegelijkertijd zeg ik ook tegen jullie, als trouwe bezoekers van onze winkel: fasten your seat belts! Want we hebben inmiddels de grote nieuwjaars-vergadering gehad, en er komt naast nieuw ouds ook veel nieuw nieuws aan dit jaar.

Ruben

Laat een opmerking achter